Vragen en antwoorden. Mist u informatie? Laat het ons weten!
- Algemeen
- Websites
- Teksten
- Content management
- Nieuwsbrieven
- Domeinnamen
- Hosting & E-mail
- Service & Support
- Urentegoeden
- Auteursrecht
Algemeen
1. Hoe lang bestaat Argos Media?
Argos Media is opgericht in januari 2004. In de afgelopen jaren hebben we samengewerkt met vele tientallen klanten. Ook met diverse partners overigens. In deze periode heeft het internet en dus ook het vakgebied van webdesign en sitebouw een forse ontwikkeling doorgemaakt. Wij beheersen zowel het ‘ouderwetse’ handmatige werken met code, als de moderne methoden van het werken met content management systemen en geavanceerde page builders.
2. Waar komt de naam Argos Media vandaan?
Argos was de naam van de hond waar Jurgen Nijhuis – oprichter van Argos Media – mee is opgegroeid. We vinden het een mooie, krachtige naam. Bovendien: een bedrijfsnaam die begint met een A staat mooi vooraan in alfabetische opsommingen.
De naam Argos of Argus stamt overigens uit de oude Griekse mythologie. Verschillende figuren hadden deze naam, maar de bekendste was een reus die over zijn gehele lichaam honderd ogen had en de godin Hera moest beschermen. Helaas werd Argos door middel van een list gedood en als eerbetoon aan de reus strooide Hera zijn ogen uit over de staart van haar lievelingsdier, de pauw. Sindsdien hebben pauwen vele “ogen” op hun staart.
De naam Argus komt terug in het gezegde “iets met Argus-ogen bekijken”, ofwel iets zeer opmerkzaam (“met honderd ogen”) bekijken. Die insteek past goed bij onze zorgvuldige manier van werken. Ons logo bevat een gestileerd pauwenoog.
3. Hebben jullie iets te maken met andere bedrijven of organisaties met de naam Argos?
Nee. Argos is gewoon een aansprekende naam die ook door anderen wordt gebruikt voor hun merk of activiteiten. Argos Media heeft echter geen relatie met andere “Argossen”. We hebben overigens wel grote waardering voor het journalistieke onderzoekswerk van VPRO’s Argos.
4. Jullie zijn gevestigd in Heiloo, is dat van belang?
Heiloo ligt in de regio Alkmaar, even ten noorden van de randstad. We maken websites en verzorgen redactie voor opdrachtgevers uit Heiloo en andere plaatsen uit de regio’s Noord-Holland Noord, Zaanstreek-Waterland en Kennemerland. Maar ons werkgebied is groter: we werken voor klanten in heel Nederland en zelfs in enkele andere landen. Vaak zijn dat dan weer relaties of bekenden van tevreden klanten. Goed werk leveren betekent mond-tot-mondreclame.
Als het even kan gaan we bij een serieuze kennismaking bij onze klanten langs, maar als dat aan de andere kant van het land is ligt dat wat minder voor de hand. Het is ook niet noodzakelijk voor de opdracht. Afstemmen per telefoon, mail en eventueel videomeeting gaat ook prima. In een meeting point afspreken ergens halverwege Heiloo en de locatie van de klant komt ook voor. En u bent natuurlijk ook van harte welkom om onze kant op te komen voor een vrijblijvende gedachtenwisseling. Alles is mogelijk!
5. Kan ik bij jullie werken of stagelopen?
Nee, dat is helaaas niet mogelijk. We hebben geen plannen voor het in dienst nemen van personeel en geen gelegenheid voor het begeleiden van stagiair(e)s. Wel zijn we altijd geïnteresseerd in andere professionals die met ons willen samenwerken op project- of structurele basis.
6. Hoe factureren jullie?
Eenmalige opdrachten onder de € 500,- ex btw factureren we ineens, na oplevering ervan. Bedraagt een opdracht meer dan € 500,- ex btw dan splitsen we de facturatie op in twee delen: 50% na het sluiten van de overeenkomst en 50% na oplevering van het door ons gemaakte product of de geleverde dienst.
De factuurperiode bedraagt 14 dagen en facturen worden als PDF-bijlage per mail verzonden.
7. Wat is de opzegtermijn voor abonnementen?
Sommige diensten hebben een abonnementsvorm en worden per jaar vooruit gefactureerd: hosting, service en domeinen. Na het eerste jaar kunnen service en hosting per maand worden opgezegd. Het abonnement stopt dan per de eerste van de volgende maand en de vooruitbetaling voor de resterende periode wordt door ons teruggestort.
Websites
1. Wat voor soort sites maken jullie?
Argos Media maakt sites voor zelfstandigen, ondernemingen en organisaties. Onze sites hebben doorgaans een zakelijke, rustige, uitgebalanceerde vormgeving en opzet. De navigatie en structuur is altijd duidelijk. We zijn terughoudend met allerlei toeters en bellen die afleiden van het hoofddoel van de site. Al onze sites zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines en gebouwd op basis van een content management systeem (WordPress).
2. En webwinkels, maken jullie die ook?
Ja, daarvoor gebruiken we de combinatie WordPress + WooCommerce. WooCommerce is de meestgebruikte webshop-plugin voor WordPress. En WooCommerce zelf is ook weer uit te breiden met extensies, waarvan er vele honderden zijn.
WooCommerce zelf biedt net voldoende voor de opzet van een eenvoudige webshop, maar eigenlijk zijn er altijd extensies en maatwerk nodig om er een professionele webwinkel van te maken. Er is met die uitbreidingen wel veel mogelijk met WooCommerce. Het is prima geschikt voor kleine en middelgrote shops en met maatwerk ook voor verkoopsituaties die afwijken van een reguliere webshop.
3. Wat kost een website of webshop?
Die vraag kunnen we niet beantwoorden zonder informatie over de gewenste site in kwestie. Er zijn veel factoren die de totaalprijs voor een website bepalen. Maar de ervaring leert dat websites voor zelfstandigen en MKB vaak in de range van € 2000,- tot € 4000,- ex btw vallen. Omdat we erg veel belang hechten aan kwaliteit kunnen we sowieso geen sites ontwikkelen voor minder dan € 1750,- ex btw. Ook voor websites geldt: goedkoop is duurkoop!
Webshops vallen eigenlijk per definitie altijd duurder uit dan ‘gewone’ websites, vanwege de grotere complexiteit en het extra werk dat ze vereisen bij het bouwen.
4. Mijn huidige website doet het niet meer of heeft storingen. Kunnen jullie die repareren?
Als het een WordPress-site is waarschijnlijk wel. Neem gerust contact op voor overleg, dat soort klussen doen we graag!
Ook als de site helemaal uit de lucht is en wij hem ook niet meer als zodanig aan de praat krijgen is het voor ons toch vaak mogelijk om de site op diverse manieren geheel of gedeeltelijk te reconstrueren.
Teksten
1. Wat voor teksten schrijven jullie?
Argos Media is gespecialiseerd in het schrijven van zakelijke teksten voor papieren en digitale media. Dat kunnen informatieve en licht-commerciële teksten zijn voor folders, websites, nieuwsbrieven, tijdschriften, et cetera.
Maar ook de productie van technische teksten voor bijvoorbeeld online support systemen en handleidingen en schermteksten voor software kunt u aan ons uitbesteden.
Daarnaast vertalen wij teksten vanuit het Engels naar het Nederlands, met name voor websites en software.
Om goed te scoren in zoekmachines kunnen we teksten zo schrijven of bewerken dat ze optimaal aansluiten op wat een zoekmachine (met name Google) waardeert. In het Engels heet dat SEO (‘search engine optimization’) en de Nederlandse term is zoekmachine-optimalisatie. Dergelijke geoptimaliseerde teksten worden dus ook wel SEO-teksten genoemd. Wij passen SEO-technieken gedoseerd en zo natuurlijk mogelijk toe. Je wilt namelijk niet dat teksten zodanig zijn toegespitst op zoekmachines dat ze op voor menselijke bezoekers onnatuurlijk overkomen en niet prettig leesbaar zijn.
2. Voor welke vertalingen kunnen wij bij Argos Media terecht?
Wij hebben zelf ruime ervaring met het vertalen van het Engels naar het Nederlands van zakelijke, informatieve en technische teksten. Dat geldt ook voor het vertalen van Engelstalige software, waarin we zeer bedreven zijn.
Vertalingen vanuit het Nederlands naar het Engels of andere talen doen we niet zelf, maar deze kunnen we wel voor u verzorgen via ons partner-netwerk.
Door u aangeleverde websitevertalingen kunnen we verwerken op uw website. We hebben in de loop der jaren diverse meertalige websites opgeleverd.
3. Doen jullie ook redactiewerk?
Jazeker! Redactie en eindredactie van teksten vormen een belangrijk deel van ons werk. We redigeren teksten voor websites en nieuwsbrieven, maar ook voor papieren media zoals magazines. We doen graag losse klussen, maar we redigeren ook voor diverse klanten op vaste onderhoudsbasis bijvoorbeeld de content van websites en digitale nieuwsbrieven.
4. Ik wil een papieren folder/brochure/magazine uitbrengen, kunnen jullie dat verzorgen?
Als het gaat om de teksten doen we dat graag. Voor de vormgeving en het drukken zult u een beroep moeten doen op andere bedrijven of professionals. We kunnen de teksten wel aanleveren in een door de derde partij gewenst formaat.
5. Waarom zie ik maar weinig tekstprojecten in het portfolio?
Dat komt doordat veel schrijf- en redactiewerk deel uitmaakt van onze andere activiteiten, zoals websitebouw en het verzorgen van nieuwsbrieven. Ook werken we regelmatig voor uitgeverijen en andere dienstverleners, die werkzaamheden aan ons uitbesteden onder de voorwaarde dat we dit niet als eigen werk in ons portfolio zetten.
6. Van hoeveel correctierondes kan ik gebruikmaken?
U heeft recht op één correctieronde per tekst die wij aan u aanleveren. Het gaat daarbij om relatief kleine wijzigingen en aanpassingen. Ingrijpende wijzigingen die niet zijn afgesproken bij aanvaarding van de opdracht worden als meerwerk beschouwd en apart gefactureerd.
Content management
1. Wat is content management?
Content management is de Engelse term voor ‘inhoudbeheer’. Het is een gangbare term voor het aanpassen, toevoegen en verwijderen van de inhoud van websites: teksten, afbeeldingen, downloads, etc.
2. Wat is een content management systeem?
Een content management systeem, doorgaans CMS genoemd, is software die het mogelijk maakt de inhoud van een website aan te passen zonder over speciale technische vaardigheden te beschikken of geschoold te zijn als webdesigner. Gemiddelde computervaardigheden zijn doorgaans voldoende om bepaalde website-inhoud te kunnen beheren via een CMS.
Omdat moderne websitepagina’s vaak complex zijn opgebouwd uit allerlei losse elementen is het aanpassen daarvan toch vaak meer een taak voor de webdesigner. Daarom leveren wij onze sites in principe op zonder paginabeheerrechten. Soms maken we bepaalde pagina’s of onderdelen daarvan wel beschikbaar voor klantbeheer. Blog- en nieuwsartikelen kunnen onze klanten vaak wel zelfstandig plaatsen.
3. Welk CMS gebruiken jullie?
Wij bouwen onze sites al vele jaren op basis van WordPress, het meestgebruikte CMS ter wereld. In het verleden hebben we ook wel andere systemen gebruikt, zoals WebsiteBaker en Joomla. En in onze beginjaren bouwden we sites in pure HTML en CSS; kennis en vaardigheden waar we nog vaak van profiteren. Heeft u nog een oude site die u wilt omzetten naar WordPress, neem dan contact op voor een offerte.
4. Wat is open source?
‘Open source’ is Engels voor ‘open bron’. De (bron)code van open source software is publiekelijk beschikbaar om te bekijken, te gebruiken en aan te passen. WordPress en alle plugins is open source en er wordt aan bijgedragen door vele duizenden mensen overal ter wereld. Het voordeel hiervan is dat de ontwikkeling relatief snel gaat en dat fouten in de software ook snel worden opgemerkt en hersteld.
Ook betekent de openbaarheid van de programmeercode dat iedereen die maar wil uitbreidingen kan maken op de basiscode. Die uitbreidingen hebben vaak de vorm van gebruiksklare plugins, ook wel add-ons of extensies genoemd. Voor Wordpress bestaan er duizenden plugins en dagelijks komen er nieuwe bij.
Argos Media draagt op meerdere manieren actief bij aan de ontwikkeling van WordPress.
Nieuwsbrieven
1. Hoe gaat het versturen van nieuwsbrieven in zijn werk?
In gote lijnen komt het er op neer dat wij eenmalig een template (sjabloon) maken voor uw nieuwsbrief. Vervolgens levert u minimaal 48 uur van tevoren aan ons de inhoud voor de specifieke nieuwsbrief die u wilt versturen. Wij plaatsen deze inhoud in het sjabloon, waarbij we deze doorgaans ook enigszins redigeren om inhoud en vormgeving op elkaar te laten aansluiten. We zetten de nieuwsbrief voor u klaar voor inspectie. Na akkoord door u versturen we de mailing naar het adressenbestand.
2. Waarom kan ik niet gewoon zelf online de mailing aanmaken en verzenden?
Het maken en versturen van mailings is totaal niet te vergelijken met het maken en versturen van gewone e-mail. Een HTML-nieuwsbrief is in feite een mini-website, waarbij veel facetten van gewoon webdesign om de hoek komen kijken, maar waarbij ook nog met extra factoren rekening gehouden moet worden om ervoor te zorgen dat de mailing door allerlei verschillende mailsoftware goed ontvangen en vertoond wordt.
U kunt het in principe ook allemaal zelf doen via aanbieders als MailChimp. Maar we willen u waarschuwen: hoewel de aanbieders op hun sites net doen alsof het een fluitje van een cent is, valt dat in de praktijk voor veel mensen zwaar tegen. Daarnaast mist u dan onze meerwaarde: de (eind)redactie van de tekst, de ervaring in het zoeken en toepassen van afbeeldingen en de technische kennis die erbij komt kijken om mailings goed te laten aankomen en niet als spam te worden beschouwd.
3. Gaat het aanmelden en afmelden van abonnees automatisch?
Ja, mensen kunnen zich zelf via formulieren en/of e-maillinks aan- en afmelden. De gegevens worden vanzelf in de database bijgewerkt. Als u wilt kunt u van iedere mutatie die automatisch plaatsvindt een kennisgeving per e-mail ontvangen.
4. Kan ik ineens een hele grote groep adressen in het bestand zetten?
Dat is geen probleem. We kunnen adressen vanuit een tekst, CSV-, Word- of Excelbestand importeren in de database. Daarbij is wel een voorwaarde dat het adressen zijn van mensen die zichzelf hebben aangemeld voor ontvangst van uw nieuwsbrief of mailing. Dit is een wettelijke verplichting en heet ‘opt-in’. Daarnaast mogen ook adressen van uw bestaande klanten worden gebruikt. Argos Media accepteert geen aangekochte of op onduidelijke wijze verkregen mailadressen als verzenddatabase.
5. Kan ik zien wie de nieuwsbrief opent en wanneer dat gebeurt?
Ja, u kunt die informatie inderdaad bekijken. Zo kunt u de effectiviteit van de mailing beoordelen. Het is ook mogelijk om verschillende versies van een mailing te sturen en dan te kijken welke mailing beter ‘scoort’.
6. Kunnen jullie ook automatisch bepaalde mails verzenden op een bepaald moment of bij een bepaalde gebeurtenis?
Ja, het is mogelijk om een of meerdere zogenaamde ‘autoresponders’ in te stellen die worden verzonden op een specifiek moment of bij een specifieke gebeurtenis op uw site. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper die een reeks mailingen in werking zet, of het automatisch toevoegen aan de mailinglist bij de aankoop van een product in de webshop.
Domeinnamen
1. Wat is een domeinaam?
Een domeinnaam is het adres waarop een website te vinden is op het web. De domeinnaam van Argos Media is argosmedia.nl. Een domeinaam bestaat altijd uit een naam en een extensie. De extensie is het deel achter de punt en het geeft bijvoorbeeld aan in welk land het domein geregistreerd is (bijvoorbeeld .nl voor Nederland en .be voor België).
De extensie kan ook betrekking hebben op het type domein, bijvoorbeeld .com voor commerciële sites en .org voor sites van (non-profit) organisaties. In de praktijk wordt heel los omgegaan met extensies en u kunt zonder probleem bijvoorbeeld een .com-domein gebruiken voor een niet-commerciële Nederlandse site. Bijna alle beschikbare domeinen kunnen in die zin vrij gebruikt worden. Voor de Nederlandse markt is een .nl-domein wel aan te raden.
Omdat een domein uniek moet zijn wordt deze doorgaans toegewezen aan de eerste de beste die hem registreert. Veel domeinen zijn niet meer beschikbaar doordat ze in gebruik zijn, of doordat ze wel geregistreerd zijn maar niet voor een site gebruikt worden. Soms zijn deze domeinen over te kopen van de eigenaar.
2. Ik wil een domeinnaam registreren, maar ik zie geen bestelformulier.
Dat klopt. Het registreren van domeinen behoort niet tot onze hoofddiensten en klanten kunnen dus niet zelf via onze site domeinnamen registreren. We doen dat echter graag op verzoek voor u bij onze vaste domein-provider. Uiteraard wordt en blijft u volledig ‘houder’ (eigenaar) van het domein, ook al doen wij de registratie. Het staat u ook vrij om de domeinnaam op een later moment ergens anders onder te brengen.
3. Wat kosten domeinen?
De meeste domeinen kosten bij ons € 17,50 per jaar, maar er zijn enkele uitzonderingen. Sommige extensies zijn duurder. Dit komt door de hogere inkoopprijs die wij helaas moeten doorberekenen.
U kunt ook zelf domeinen registreren bij een andere provider en dat is vaak iets goedkoper. Maar voor een paar euro meer per jaar nemen wij u al het werk uit handen en hoeft u niet zelf aan de slag met de vaak onduidelijke technische beheerpanels. Daarnaast bent u dan afhankelijk van een andere partij en dat geldt dan ook weer voor ons, als we domein en hosting moeten koppelen. Dat is voor u en voor ons in de praktijk gewoon erg onhandig.
Hosting & E-mail
1. Wat is hosting?
Hosting is de term die gebruikt wordt voor het bieden van webruimte, e-mail en andere websitefunctionaliteiten. De internetfuncties worden beheerd door een ‘server’, een speciale computer geoptimaliseerd voor communicatie met het internet. De server staat in een geconditioneerde ruimte in een datacenter en is via allerlei beveiligde verbindingen op het internet aangesloten. Onze eigen krachtige servers staan in een modern datacentrum in Amsterdam en huren we van TransIP.
2. Gebruiken jullie Linux- of Windows-hosting?
Onze servers draaien op 64-bit Centos7, een Linux-variant. Als beheerpanel gebruiken we Plesk Obsidian.
4. Wat zijn jullie abonnementsperioden?
Een hostingabonnement wordt steeds per 12 maanden vooruit gefactureerd. Na het eerste jaar kunt u echter opzeggen wanneer u wilt. Wij hanteren geen minimum abonnementsduur na het eerste jaar. Na het eerste jaar kunt u op iedere datum opzeggen, en het abonnement stopt dan per de eerste van de volgende maand. De resterende abonnementsperiode wordt dan volledig terugbetaald.
5. Wat is jullie uptime?
Onze servers zijn krachtig, hebben een hoge kwaliteit, zijn zeer stabiel en betrouwbaar en voorzien van meerdere fall back systemen. De uptime van onze hosting is dan ook vrijwel 100%. Soms is er voor onderhoud van een server een korte offline-tijd nodig, moet een server herstart worden, of is er een storing. Doorgaans zijn de sites dan niet langer dan enkele seconden of minuten uit de lucht en bij gepland onderhoud is dat altijd ’s nachts. Meer informatie over de techniek van onze server is te vinden op de site van TransIP.
6. Wat zijn de specificaties van de hosting?
Wij bieden één type hostingabonnement aan, met onbeperkte webruimte, dataverkeer en mail. Dit abonnement is tot nu toe prima geschikt gebleken voor alle sites die wij hosten.
7. Waar kan ik PHP-info bekijken?
Op verzoek geven wij u toegang tot een php.info file van één van onze servers, zodat u de exacte configuratie kunt bekijken van de PHP-installatie.
8. Is de hosting inclusief e-mailfaciliteiten?
Jazeker, onze hosting-klanten hebben de beschikking over vrijwel onbeperkte e-mailfaciliteiten. U hoeft daarvoor geen apart pakket aan te schaffen.
9. Wat zijn de mailserver-instellingen?
U ontvangt bij oplevering alle benodigde informatie voor het instellen van uw mailprogramma.
10. Kan ik ook mijn e-mail via een browser afhandelen, zoals bijvoorbeeld bij Gmail?
Ja, ieder e-mailaccount kan ook via een webmail-interface gebruikt worden, zodat u uw mail via iedere computer waar ook ter wereld kunt afhandelen. Ideaal voor thuiswerk, zakentrips of vakanties!
11. Wordt e-mail gescand op virussen en spam?
Ja, alle mail die onze server passeert wordt op diverse manieren gescand op spam en virussen. Hoewel erg effectief, zijn deze filters helaas niet afdoende om 100% van de spam en virussen te weren en u zult dan ook af en toe spam ontvangen. Per account worden dagelijks tientallen tot tot honderden spam- en malware-berichten weggefilterd!
Mail die door onze server 100% zeker wordt herkend als spam krijgt u in principe nooit te zien. Deze wordt weggefilterd voordat deze onze server verlaat en bij u aankomt. Mail die door de server als mogelijke spam wordt beschouwd krijgt in het onderwerp een toevoeging als *** Possible spam *** mee. U kunt deze mail dus snel herkennen in uw mailprogramma en bijvoorbeeld een filter instellen om deze mailtjes automatisch te verwijderen of in een aparte folder op te slaan.
12. Allemaal mooi en aardig, maar ik zou graag zelf wat meer inzicht en controle willen hebben…
Op verzoek geven we u een account op het beheerpanel van het spamfilter. Hierin vindt u alle mail van de afgelopen 31 dagen, zowel normale mail als spam. Alle mail wordt dus een maand lang bewaard in een beveiligde opslag. U kunt dan zelf checken of bepaalde berichten eventueel onterecht als spam zijn weggefilterd en deze alsnog vrijgeven. Ook handig als uw computer bijvoorbeeld problemen heeft, of als u per ongeluk mail heeft weggegooid. Uiteraard kunnen wij dat ook voor u doen. Kosteloos!
Service & Support
1. Jullie bieden hosting in combinatie met service en support. Wat houdt dat in?
Moderne websites zijn complex en blijven alleen goed werken bij professioneel onderhoud. Vooral WordPress-sites hebben doorlopend aandacht nodig. Daarom zijn onze hosting-abonnementen inclusief ongelimiteerde, pro-actieve technische service.
Wij updaten zonder dat u daarom hoeft te vragen uw site wanneer nodig en beveiligen uw site tegen hackers en malware. Zijn er storingen die wij of u opmerken, dan lossen we die zsm op. Als het nodig is ook ’s avonds en in het weekend. Zonder extra kosten.
2. Waarom heeft een site onderhoud nodig? Het is toch geen auto die slijt bij gebruik?
Nee, een site heeft inderdaad geen bewegende onderdelen en slijt niet. Maar een moderne site bestaat uit een complex geheel van verschillende software-onderdelen, die zijn samengesteld uit honderden tot wel duizenden losse bestanden. Deze onderdelen zijn gemaakt door onafhankelijke programmeurs en ontwerpers, maar moeten wel naadloos samenwerken. Daar zijn technische instructies voor, dus dat gaat meestal goed.
Maar als een of meerdere onderdelen updates krijgen dan kan het voorkomen dat ze ineens niet goed meer samenwerken met de andere software van de site en kunnen er storingen optreden en kan een site zelfs deels of helemaal uitvallen. Het kan ook zijn dat een maker van een onderdeel zich niet netjes aan de regels houdt, slordig programmeert, of per ongeluk een vergissing maakt bij het programmeren waardoor er fouten in de code (‘bugs’) ontstaan. Zo’n bug kan al ontstaan door bijvoorbeeld ergens een punt of komma weg te laten, dus het is niet vreemd dat dit regelmatig voorkomt.
Ook kan het gebeuren dat bij het normale gebruik door ons of door de klant een instelling wordt gekozen die toevallig conflicteert met een andere instelling of onderdeel.
Wat ook voorkomt is dat de hosting server een update krijgt die roet in het eten gooit op site-niveau.
3. Dus updates zorgen vaak voor problemen? Update dan niet, dan blijft alles goed werken.
Nee, zo simpel ligt het niet en het is ook niet wenselijk. Die updates worden niet voor niets uitgebracht. Er zijn drie reden voor updates:
- bugfixes: eerder geïntrouceerde fouten in de code worden hersteld;
- er worden nieuwe opties en mogelijkheden toegevoegd aan de software;
- er is vastgesteld dat de software een gevoeligheid heeft voor misbruik door hackers, en zo’n lek wordt dan gedicht.
Kortom, als je updates negeert en een site laat werken met software die nooit wordt bijgewerkt, dan loopt die site én onze server een steeds groter gevaar. Bovendien loop je dan allerlei verbeteringen mis. Stelselmatig updaten van de server en van de site-software is dus geen luxe maar een must.
4. Kan ik die updates dan niet zelf doen? WordPress geeft toch aan als er updates zijn?
Ja, WordPress geeft aan als er een update is voor WordPress zelf en doet dat ook voor de gebruikte plugins. In principe is een druk op de knop genoeg om die updates uit te voeren. Maar het komt regelmatig voor dat die updates ook weer voor (tijdelijke) problemen zorgen en zie die als klant maar eens zelf op te lossen… Bovendien kunnen wij op server-niveau werken en u als klant natuurlijk niet.
Wij weten precies welke updates simpel en veilig zijn uit te voeren en welke updates met beleid uitgevoerd moeten worden. Wij zien ook veel beter en sneller dan u als klant als er iets fout gaat en als conflicten optreden. We kunnen dan gelijk ingrijpen. Sommige updates kun je zelfs beter helemaal niet uitvoeren. Wij weten wanneer en bij welke plugins en updates dat het geval is.
Daarnaast zijn er ook handmatige updates, bijvoorbeeld in geval van functionele en visuele aanpassingen aan de sitecode, die bij iedere site voorkomen.
5. Gaat het bij service en support alleen om updates?
Nee, het gaat ook om het beveiligen van uw site tegen hackers en spammers. Wij weten hoe dat moet, installeren en configureren de beste plugins en nemen de juiste maatregelen op de server.
Daarnaast richten we uw site zo gebruiksvriendelijk mogelijk in, waarbij u precies die opties ziet in uw beheerpanel die u nodig heeft voor de taken die u eventueel zelf doet. De standaard beheeromgeving van WordPress is namelijk erg uitgebreid, niet altijd even logisch en iedere plugin voegt ook weer beheeropties toe. Bij een complexe site ziet de gemiddelde klant al snel door de bomen het bos niet meer. Dat levert frustratie op en vergroot de kans op fouten.
Kortom: een WordPress hosting & service-abonnement dekt alles wat we doen en gebruiken om uw site (en mail) in de lucht te houden én optimaal te laten werken, inclusief het oplossen van storingen en klantondersteuning. Dit abonnement wordt per jaar en per site gefactureerd.
Urentegoeden
1. Wat is een urentegoed?
Een urentegoed is een soort strippenkaart voor verrichte werkzaamheden die niet onder Service & Support vallen en op uw verzoek gebeuren. Bijvoorbeeld toevoegingen en aanpassingen aan teksten, afbeeldingen, functionaliteiten, et cetera.
2. Wat zijn de regels voor urentegoeden?
- Een urentegoed wordt eenmalig gefactureerd en niet stilzwijgend aangevuld.
- De beschikbare tijd is onbeperkt geldig en is dus niet gebonden aan een termijn.
- Het tegoed is klantgebonden, niet projectgebonden. Het tegoed kan dus voor meer dan één site of project gebruikt worden.
- Als de samenwerking met Argos Media zou stoppen (ongeacht de reden), dan betalen wij eventueel openstaande tijd weer terug, minus een fee van 10%.
- U kunt op ieder gewenst moment inzage krijgen in de urenadministratie.
- De werkzaamheden worden per 5 minuten verrekend, met een minimum van 15 minuten per sessie. Het is dus slim om eventuele meerdere kleine klusjes te bundelen zodat u het eerste kwartier optimaal benut.
3. Wat zijn de tarieven voor urentegoeden?
Ons standaard uurtarief is € 75,- en bij inkoop van urentegoeden wordt dit uurtarief lager naarmate er meer tijd ingekocht wordt. U kunt kiezen uit de volgende opties:
- 3 uur: € 210,- (€ 70,- p/u)
- 5 uur: € 325,- (€ 65,- p/u)
- 10 uur: € 600,- (€ 60,- p/u)
- 15 uur: € 825,- (€ 55,- p/u)
- 20 uur: 1000 euro (€ 50,- p/u)
Auteursrecht
1. Wie is de eigenaar van een door jullie gemaakte site of tekst?
Goede vraag. Een misverstand dat nogal eens opduikt is dat een klant uiteraard ook de eigenaar wordt van een door ons gemaakt product. De redenering is dan dat degene die betaalt, ook de eigenaar is. Dat is echter niet per definitie het geval. Sterker nog, het is meestal niet het geval. Een op maat gemaakte tekst of website is iets anders dan een pot appelmoes uit de supermarkt, of een auto bij de garage.
Volgens het auteursrecht heeft de maker van een tekst of website automatisch het auteursrecht. De klant of opdrachtgevers verkrijgt met diens betaling wel het gebruiksrecht, maar ook daar zitten beperkingen aan. Het voert te ver om de wet en deze begrippen hier uitgebreid toe te lichten. Voor meer informatie verwijzen we naar www.ictrecht.nl en www.auteursrecht.nl.
De korte samenvatting is: de klant betaalt voor het recht om te gebruiken wat wij hebben gemaakt, voor het doel dat daarbij is afgesproken. De klant mag het opgeleverde dus niet zonder overleg en onze toestemming gebruiken voor andere doeleinden, en/of het wezenlijk (laten) veranderen, en/of doorverkopen. Bijvoorbeeld: een afbeelding die wij hebben gebruikt op een website, of een foldertekst die door ons gemaakt is, mag niet zonder onze toestemming op social media geplaatst worden.
2. Kan ik de auteursrechten overnemen?
De auteursrechten kunnen wettelijk gezien niet letterlijk overgedragen worden. Wel kan het gebruik ervan afgekocht worden. Hierbij wordt contractueel afgesproken dat wij volledig afzien van een eventuele uitoefening van het auteursrecht. Hieraan zijn wel kosten verbonden, namelijk 100% van de oorspronkelijke waarde, verminderd met 1% per maand of deel daarvan, met een minimum van 25%. Ook wordt die afkoop contractueel vastgelegd, via bijvoorbeeld www.juridox.nl.
3. Mogen wij alles met een product doen na afkoop van het auteursrecht?
Niet helemaal, want naast het auteursrecht bestaan ook de zogenaamde persoonlijkheidsrechten. Deze bieden de maker bescherming tegen onder andere grove aantasting van zijn/haar werk, ook als de auteursrechten zijn afgekocht.
4. Dat klinkt allemaal nogal zwaar. Is dat nou nodig?
Ja, het is goed dat dit soort zaken bij wet zijn geregeld. Maar wees gerust: sinds onze start in 2004 is het nog nooit voorgekomen dat we hierover een conflict hadden met een klant. Eventueel gebruik voor andere zakelijke doeleinden staan we na overleg in principe altijd toe. Soms hangen we hier een prijskaartje aan, afhankelijk van de scope van het gebruik.
-
Algemeen
1. Hoe lang bestaat Argos Media?
Argos Media is opgericht in januari 2004. In de afgelopen jaren hebben we samengewerkt met vele tientallen klanten. Ook met diverse partners overigens. In deze periode heeft het internet en dus ook het vakgebied van webdesign en sitebouw een forse ontwikkeling doorgemaakt. Wij beheersen zowel het ‘ouderwetse’ handmatige werken met code, als de moderne methoden van het werken met content management systemen en geavanceerde page builders.
2. Waar komt de naam Argos Media vandaan?
Argos was de naam van de hond waar Jurgen Nijhuis – oprichter van Argos Media – mee is opgegroeid. We vinden het een mooie, krachtige naam. Bovendien: een bedrijfsnaam die begint met een A staat mooi vooraan in alfabetische opsommingen.
De naam Argos of Argus stamt overigens uit de oude Griekse mythologie. Verschillende figuren hadden deze naam, maar de bekendste was een reus die over zijn gehele lichaam honderd ogen had en de godin Hera moest beschermen. Helaas werd Argos door middel van een list gedood en als eerbetoon aan de reus strooide Hera zijn ogen uit over de staart van haar lievelingsdier, de pauw. Sindsdien hebben pauwen vele “ogen” op hun staart.
De naam Argus komt terug in het gezegde “iets met Argus-ogen bekijken”, ofwel iets zeer opmerkzaam (“met honderd ogen”) bekijken. Die insteek past goed bij onze zorgvuldige manier van werken. Ons logo bevat een gestileerd pauwenoog.
3. Hebben jullie iets te maken met andere bedrijven of organisaties met de naam Argos?
Nee. Argos is gewoon een aansprekende naam die ook door anderen wordt gebruikt voor hun merk of activiteiten. Argos Media heeft echter geen relatie met andere “Argossen”. We hebben overigens wel grote waardering voor het journalistieke onderzoekswerk van VPRO’s Argos.
4. Jullie zijn gevestigd in Heiloo, is dat van belang?
Heiloo ligt in de regio Alkmaar, even ten noorden van de randstad. We maken websites en verzorgen redactie voor opdrachtgevers uit Heiloo en andere plaatsen uit de regio’s Noord-Holland Noord, Zaanstreek-Waterland en Kennemerland. Maar ons werkgebied is groter: we werken voor klanten in heel Nederland en zelfs in enkele andere landen. Vaak zijn dat dan weer relaties of bekenden van tevreden klanten. Goed werk leveren betekent mond-tot-mondreclame.
Als het even kan gaan we bij een serieuze kennismaking bij onze klanten langs, maar als dat aan de andere kant van het land is ligt dat wat minder voor de hand. Het is ook niet noodzakelijk voor de opdracht. Afstemmen per telefoon, mail en eventueel videomeeting gaat ook prima. In een meeting point afspreken ergens halverwege Heiloo en de locatie van de klant komt ook voor. En u bent natuurlijk ook van harte welkom om onze kant op te komen voor een vrijblijvende gedachtenwisseling. Alles is mogelijk!
5. Kan ik bij jullie werken of stagelopen?
Nee, dat is helaaas niet mogelijk. We hebben geen plannen voor het in dienst nemen van personeel en geen gelegenheid voor het begeleiden van stagiair(e)s. Wel zijn we altijd geïnteresseerd in andere professionals die met ons willen samenwerken op project- of structurele basis.
6. Hoe factureren jullie?
Eenmalige opdrachten onder de € 500,- ex btw factureren we ineens, na oplevering ervan. Bedraagt een opdracht meer dan € 500,- ex btw dan splitsen we de facturatie op in twee delen: 50% na het sluiten van de overeenkomst en 50% na oplevering van het door ons gemaakte product of de geleverde dienst.
De factuurperiode bedraagt 14 dagen en facturen worden als PDF-bijlage per mail verzonden.
7. Wat is de opzegtermijn voor abonnementen?
Sommige diensten hebben een abonnementsvorm en worden per jaar vooruit gefactureerd: hosting, service en domeinen. Na het eerste jaar kunnen service en hosting per maand worden opgezegd. Het abonnement stopt dan per de eerste van de volgende maand en de vooruitbetaling voor de resterende periode wordt door ons teruggestort.
-
Websites
1. Wat voor soort sites maken jullie?
Argos Media maakt sites voor zelfstandigen, ondernemingen en organisaties. Onze sites hebben doorgaans een zakelijke, rustige, uitgebalanceerde vormgeving en opzet. De navigatie en structuur is altijd duidelijk. We zijn terughoudend met allerlei toeters en bellen die afleiden van het hoofddoel van de site. Al onze sites zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines en gebouwd op basis van een content management systeem (WordPress).
2. En webwinkels, maken jullie die ook?
Ja, daarvoor gebruiken we de combinatie WordPress + WooCommerce. WooCommerce is de meestgebruikte webshop-plugin voor WordPress. En WooCommerce zelf is ook weer uit te breiden met extensies, waarvan er vele honderden zijn.
WooCommerce zelf biedt net voldoende voor de opzet van een eenvoudige webshop, maar eigenlijk zijn er altijd extensies en maatwerk nodig om er een professionele webwinkel van te maken. Er is met die uitbreidingen wel veel mogelijk met WooCommerce. Het is prima geschikt voor kleine en middelgrote shops en met maatwerk ook voor verkoopsituaties die afwijken van een reguliere webshop.
3. Wat kost een website of webshop?
Die vraag kunnen we niet beantwoorden zonder informatie over de gewenste site in kwestie. Er zijn veel factoren die de totaalprijs voor een website bepalen. Maar de ervaring leert dat websites voor zelfstandigen en MKB vaak in de range van € 2000,- tot € 4000,- ex btw vallen. Omdat we erg veel belang hechten aan kwaliteit kunnen we sowieso geen sites ontwikkelen voor minder dan € 1750,- ex btw. Ook voor websites geldt: goedkoop is duurkoop!
Webshops vallen eigenlijk per definitie altijd duurder uit dan ‘gewone’ websites, vanwege de grotere complexiteit en het extra werk dat ze vereisen bij het bouwen.
4. Mijn huidige website doet het niet meer of heeft storingen. Kunnen jullie die repareren?
Als het een WordPress-site is waarschijnlijk wel. Neem gerust contact op voor overleg, dat soort klussen doen we graag!
Ook als de site helemaal uit de lucht is en wij hem ook niet meer als zodanig aan de praat krijgen is het voor ons toch vaak mogelijk om de site op diverse manieren geheel of gedeeltelijk te reconstrueren.
-
Teksten
1. Wat voor teksten schrijven jullie?
Argos Media is gespecialiseerd in het schrijven van zakelijke teksten voor papieren en digitale media. Dat kunnen informatieve en licht-commerciële teksten zijn voor folders, websites, nieuwsbrieven, tijdschriften, et cetera.
Maar ook de productie van technische teksten voor bijvoorbeeld online support systemen en handleidingen en schermteksten voor software kunt u aan ons uitbesteden.
Daarnaast vertalen wij teksten vanuit het Engels naar het Nederlands, met name voor websites en software.
Om goed te scoren in zoekmachines kunnen we teksten zo schrijven of bewerken dat ze optimaal aansluiten op wat een zoekmachine (met name Google) waardeert. In het Engels heet dat SEO (‘search engine optimization’) en de Nederlandse term is zoekmachine-optimalisatie. Dergelijke geoptimaliseerde teksten worden dus ook wel SEO-teksten genoemd. Wij passen SEO-technieken gedoseerd en zo natuurlijk mogelijk toe. Je wilt namelijk niet dat teksten zodanig zijn toegespitst op zoekmachines dat ze op voor menselijke bezoekers onnatuurlijk overkomen en niet prettig leesbaar zijn.
2. Voor welke vertalingen kunnen wij bij Argos Media terecht?
Wij hebben zelf ruime ervaring met het vertalen van het Engels naar het Nederlands van zakelijke, informatieve en technische teksten. Dat geldt ook voor het vertalen van Engelstalige software, waarin we zeer bedreven zijn.
Vertalingen vanuit het Nederlands naar het Engels of andere talen doen we niet zelf, maar deze kunnen we wel voor u verzorgen via ons partner-netwerk.
Door u aangeleverde websitevertalingen kunnen we verwerken op uw website. We hebben in de loop der jaren diverse meertalige websites opgeleverd.
3. Doen jullie ook redactiewerk?
Jazeker! Redactie en eindredactie van teksten vormen een belangrijk deel van ons werk. We redigeren teksten voor websites en nieuwsbrieven, maar ook voor papieren media zoals magazines. We doen graag losse klussen, maar we redigeren ook voor diverse klanten op vaste onderhoudsbasis bijvoorbeeld de content van websites en digitale nieuwsbrieven.
4. Ik wil een papieren folder/brochure/magazine uitbrengen, kunnen jullie dat verzorgen?
Als het gaat om de teksten doen we dat graag. Voor de vormgeving en het drukken zult u een beroep moeten doen op andere bedrijven of professionals. We kunnen de teksten wel aanleveren in een door de derde partij gewenst formaat.
5. Waarom zie ik maar weinig tekstprojecten in het portfolio?
Dat komt doordat veel schrijf- en redactiewerk deel uitmaakt van onze andere activiteiten, zoals websitebouw en het verzorgen van nieuwsbrieven. Ook werken we regelmatig voor uitgeverijen en andere dienstverleners, die werkzaamheden aan ons uitbesteden onder de voorwaarde dat we dit niet als eigen werk in ons portfolio zetten.
6. Van hoeveel correctierondes kan ik gebruikmaken?
U heeft recht op één correctieronde per tekst die wij aan u aanleveren. Het gaat daarbij om relatief kleine wijzigingen en aanpassingen. Ingrijpende wijzigingen die niet zijn afgesproken bij aanvaarding van de opdracht worden als meerwerk beschouwd en apart gefactureerd.
-
Content management
1. Wat is content management?
Content management is de Engelse term voor ‘inhoudbeheer’. Het is een gangbare term voor het aanpassen, toevoegen en verwijderen van de inhoud van websites: teksten, afbeeldingen, downloads, etc.
2. Wat is een content management systeem?
Een content management systeem, doorgaans CMS genoemd, is software die het mogelijk maakt de inhoud van een website aan te passen zonder over speciale technische vaardigheden te beschikken of geschoold te zijn als webdesigner. Gemiddelde computervaardigheden zijn doorgaans voldoende om bepaalde website-inhoud te kunnen beheren via een CMS.
Omdat moderne websitepagina’s vaak complex zijn opgebouwd uit allerlei losse elementen is het aanpassen daarvan toch vaak meer een taak voor de webdesigner. Daarom leveren wij onze sites in principe op zonder paginabeheerrechten. Soms maken we bepaalde pagina’s of onderdelen daarvan wel beschikbaar voor klantbeheer. Blog- en nieuwsartikelen kunnen onze klanten vaak wel zelfstandig plaatsen.
3. Welk CMS gebruiken jullie?
Wij bouwen onze sites al vele jaren op basis van WordPress, het meestgebruikte CMS ter wereld. In het verleden hebben we ook wel andere systemen gebruikt, zoals WebsiteBaker en Joomla. En in onze beginjaren bouwden we sites in pure HTML en CSS; kennis en vaardigheden waar we nog vaak van profiteren. Heeft u nog een oude site die u wilt omzetten naar WordPress, neem dan contact op voor een offerte.
4. Wat is open source?
‘Open source’ is Engels voor ‘open bron’. De (bron)code van open source software is publiekelijk beschikbaar om te bekijken, te gebruiken en aan te passen. WordPress en alle plugins is open source en er wordt aan bijgedragen door vele duizenden mensen overal ter wereld. Het voordeel hiervan is dat de ontwikkeling relatief snel gaat en dat fouten in de software ook snel worden opgemerkt en hersteld.
Ook betekent de openbaarheid van de programmeercode dat iedereen die maar wil uitbreidingen kan maken op de basiscode. Die uitbreidingen hebben vaak de vorm van gebruiksklare plugins, ook wel add-ons of extensies genoemd. Voor Wordpress bestaan er duizenden plugins en dagelijks komen er nieuwe bij.
Argos Media draagt op meerdere manieren actief bij aan de ontwikkeling van WordPress.
-
Nieuwsbrieven
1. Hoe gaat het versturen van nieuwsbrieven in zijn werk?
In gote lijnen komt het er op neer dat wij eenmalig een template (sjabloon) maken voor uw nieuwsbrief. Vervolgens levert u minimaal 48 uur van tevoren aan ons de inhoud voor de specifieke nieuwsbrief die u wilt versturen. Wij plaatsen deze inhoud in het sjabloon, waarbij we deze doorgaans ook enigszins redigeren om inhoud en vormgeving op elkaar te laten aansluiten. We zetten de nieuwsbrief voor u klaar voor inspectie. Na akkoord door u versturen we de mailing naar het adressenbestand.
2. Waarom kan ik niet gewoon zelf online de mailing aanmaken en verzenden?
Het maken en versturen van mailings is totaal niet te vergelijken met het maken en versturen van gewone e-mail. Een HTML-nieuwsbrief is in feite een mini-website, waarbij veel facetten van gewoon webdesign om de hoek komen kijken, maar waarbij ook nog met extra factoren rekening gehouden moet worden om ervoor te zorgen dat de mailing door allerlei verschillende mailsoftware goed ontvangen en vertoond wordt.
U kunt het in principe ook allemaal zelf doen via aanbieders als MailChimp. Maar we willen u waarschuwen: hoewel de aanbieders op hun sites net doen alsof het een fluitje van een cent is, valt dat in de praktijk voor veel mensen zwaar tegen. Daarnaast mist u dan onze meerwaarde: de (eind)redactie van de tekst, de ervaring in het zoeken en toepassen van afbeeldingen en de technische kennis die erbij komt kijken om mailings goed te laten aankomen en niet als spam te worden beschouwd.
3. Gaat het aanmelden en afmelden van abonnees automatisch?
Ja, mensen kunnen zich zelf via formulieren en/of e-maillinks aan- en afmelden. De gegevens worden vanzelf in de database bijgewerkt. Als u wilt kunt u van iedere mutatie die automatisch plaatsvindt een kennisgeving per e-mail ontvangen.
4. Kan ik ineens een hele grote groep adressen in het bestand zetten?
Dat is geen probleem. We kunnen adressen vanuit een tekst, CSV-, Word- of Excelbestand importeren in de database. Daarbij is wel een voorwaarde dat het adressen zijn van mensen die zichzelf hebben aangemeld voor ontvangst van uw nieuwsbrief of mailing. Dit is een wettelijke verplichting en heet ‘opt-in’. Daarnaast mogen ook adressen van uw bestaande klanten worden gebruikt. Argos Media accepteert geen aangekochte of op onduidelijke wijze verkregen mailadressen als verzenddatabase.
5. Kan ik zien wie de nieuwsbrief opent en wanneer dat gebeurt?
Ja, u kunt die informatie inderdaad bekijken. Zo kunt u de effectiviteit van de mailing beoordelen. Het is ook mogelijk om verschillende versies van een mailing te sturen en dan te kijken welke mailing beter ‘scoort’.
6. Kunnen jullie ook automatisch bepaalde mails verzenden op een bepaald moment of bij een bepaalde gebeurtenis?
Ja, het is mogelijk om een of meerdere zogenaamde ‘autoresponders’ in te stellen die worden verzonden op een specifiek moment of bij een specifieke gebeurtenis op uw site. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper die een reeks mailingen in werking zet, of het automatisch toevoegen aan de mailinglist bij de aankoop van een product in de webshop.
-
Domeinnamen
1. Wat is een domeinaam?
Een domeinnaam is het adres waarop een website te vinden is op het web. De domeinnaam van Argos Media is argosmedia.nl. Een domeinaam bestaat altijd uit een naam en een extensie. De extensie is het deel achter de punt en het geeft bijvoorbeeld aan in welk land het domein geregistreerd is (bijvoorbeeld .nl voor Nederland en .be voor België).
De extensie kan ook betrekking hebben op het type domein, bijvoorbeeld .com voor commerciële sites en .org voor sites van (non-profit) organisaties. In de praktijk wordt heel los omgegaan met extensies en u kunt zonder probleem bijvoorbeeld een .com-domein gebruiken voor een niet-commerciële Nederlandse site. Bijna alle beschikbare domeinen kunnen in die zin vrij gebruikt worden. Voor de Nederlandse markt is een .nl-domein wel aan te raden.
Omdat een domein uniek moet zijn wordt deze doorgaans toegewezen aan de eerste de beste die hem registreert. Veel domeinen zijn niet meer beschikbaar doordat ze in gebruik zijn, of doordat ze wel geregistreerd zijn maar niet voor een site gebruikt worden. Soms zijn deze domeinen over te kopen van de eigenaar.
2. Ik wil een domeinnaam registreren, maar ik zie geen bestelformulier.
Dat klopt. Het registreren van domeinen behoort niet tot onze hoofddiensten en klanten kunnen dus niet zelf via onze site domeinnamen registreren. We doen dat echter graag op verzoek voor u bij onze vaste domein-provider. Uiteraard wordt en blijft u volledig ‘houder’ (eigenaar) van het domein, ook al doen wij de registratie. Het staat u ook vrij om de domeinnaam op een later moment ergens anders onder te brengen.
3. Wat kosten domeinen?
De meeste domeinen kosten bij ons € 17,50 per jaar, maar er zijn enkele uitzonderingen. Sommige extensies zijn duurder. Dit komt door de hogere inkoopprijs die wij helaas moeten doorberekenen.
U kunt ook zelf domeinen registreren bij een andere provider en dat is vaak iets goedkoper. Maar voor een paar euro meer per jaar nemen wij u al het werk uit handen en hoeft u niet zelf aan de slag met de vaak onduidelijke technische beheerpanels. Daarnaast bent u dan afhankelijk van een andere partij en dat geldt dan ook weer voor ons, als we domein en hosting moeten koppelen. Dat is voor u en voor ons in de praktijk gewoon erg onhandig.
-
Hosting & E-mail
1. Wat is hosting?
Hosting is de term die gebruikt wordt voor het bieden van webruimte, e-mail en andere websitefunctionaliteiten. De internetfuncties worden beheerd door een ‘server’, een speciale computer geoptimaliseerd voor communicatie met het internet. De server staat in een geconditioneerde ruimte in een datacenter en is via allerlei beveiligde verbindingen op het internet aangesloten. Onze eigen krachtige servers staan in een modern datacentrum in Amsterdam en huren we van TransIP.
2. Gebruiken jullie Linux- of Windows-hosting?
Onze servers draaien op 64-bit Centos7, een Linux-variant. Als beheerpanel gebruiken we Plesk Obsidian.
4. Wat zijn jullie abonnementsperioden?
Een hostingabonnement wordt steeds per 12 maanden vooruit gefactureerd. Na het eerste jaar kunt u echter opzeggen wanneer u wilt. Wij hanteren geen minimum abonnementsduur na het eerste jaar. Na het eerste jaar kunt u op iedere datum opzeggen, en het abonnement stopt dan per de eerste van de volgende maand. De resterende abonnementsperiode wordt dan volledig terugbetaald.
5. Wat is jullie uptime?
Onze servers zijn krachtig, hebben een hoge kwaliteit, zijn zeer stabiel en betrouwbaar en voorzien van meerdere fall back systemen. De uptime van onze hosting is dan ook vrijwel 100%. Soms is er voor onderhoud van een server een korte offline-tijd nodig, moet een server herstart worden, of is er een storing. Doorgaans zijn de sites dan niet langer dan enkele seconden of minuten uit de lucht en bij gepland onderhoud is dat altijd ’s nachts. Meer informatie over de techniek van onze server is te vinden op de site van TransIP.
6. Wat zijn de specificaties van de hosting?
Wij bieden één type hostingabonnement aan, met onbeperkte webruimte, dataverkeer en mail. Dit abonnement is tot nu toe prima geschikt gebleken voor alle sites die wij hosten.
7. Waar kan ik PHP-info bekijken?
Op verzoek geven wij u toegang tot een php.info file van één van onze servers, zodat u de exacte configuratie kunt bekijken van de PHP-installatie.
8. Is de hosting inclusief e-mailfaciliteiten?
Jazeker, onze hosting-klanten hebben de beschikking over vrijwel onbeperkte e-mailfaciliteiten. U hoeft daarvoor geen apart pakket aan te schaffen.
9. Wat zijn de mailserver-instellingen?
U ontvangt bij oplevering alle benodigde informatie voor het instellen van uw mailprogramma.
10. Kan ik ook mijn e-mail via een browser afhandelen, zoals bijvoorbeeld bij Gmail?
Ja, ieder e-mailaccount kan ook via een webmail-interface gebruikt worden, zodat u uw mail via iedere computer waar ook ter wereld kunt afhandelen. Ideaal voor thuiswerk, zakentrips of vakanties!
11. Wordt e-mail gescand op virussen en spam?
Ja, alle mail die onze server passeert wordt op diverse manieren gescand op spam en virussen. Hoewel erg effectief, zijn deze filters helaas niet afdoende om 100% van de spam en virussen te weren en u zult dan ook af en toe spam ontvangen. Per account worden dagelijks tientallen tot tot honderden spam- en malware-berichten weggefilterd!
Mail die door onze server 100% zeker wordt herkend als spam krijgt u in principe nooit te zien. Deze wordt weggefilterd voordat deze onze server verlaat en bij u aankomt. Mail die door de server als mogelijke spam wordt beschouwd krijgt in het onderwerp een toevoeging als *** Possible spam *** mee. U kunt deze mail dus snel herkennen in uw mailprogramma en bijvoorbeeld een filter instellen om deze mailtjes automatisch te verwijderen of in een aparte folder op te slaan.
12. Allemaal mooi en aardig, maar ik zou graag zelf wat meer inzicht en controle willen hebben…
Op verzoek geven we u een account op het beheerpanel van het spamfilter. Hierin vindt u alle mail van de afgelopen 31 dagen, zowel normale mail als spam. Alle mail wordt dus een maand lang bewaard in een beveiligde opslag. U kunt dan zelf checken of bepaalde berichten eventueel onterecht als spam zijn weggefilterd en deze alsnog vrijgeven. Ook handig als uw computer bijvoorbeeld problemen heeft, of als u per ongeluk mail heeft weggegooid. Uiteraard kunnen wij dat ook voor u doen. Kosteloos!
-
Service & Support
1. Jullie bieden hosting in combinatie met service en support. Wat houdt dat in?
Moderne websites zijn complex en blijven alleen goed werken bij professioneel onderhoud. Vooral WordPress-sites hebben doorlopend aandacht nodig. Daarom zijn onze hosting-abonnementen inclusief ongelimiteerde, pro-actieve technische service.
Wij updaten zonder dat u daarom hoeft te vragen uw site wanneer nodig en beveiligen uw site tegen hackers en malware. Zijn er storingen die wij of u opmerken, dan lossen we die zsm op. Als het nodig is ook ’s avonds en in het weekend. Zonder extra kosten.
2. Waarom heeft een site onderhoud nodig? Het is toch geen auto die slijt bij gebruik?
Nee, een site heeft inderdaad geen bewegende onderdelen en slijt niet. Maar een moderne site bestaat uit een complex geheel van verschillende software-onderdelen, die zijn samengesteld uit honderden tot wel duizenden losse bestanden. Deze onderdelen zijn gemaakt door onafhankelijke programmeurs en ontwerpers, maar moeten wel naadloos samenwerken. Daar zijn technische instructies voor, dus dat gaat meestal goed.
Maar als een of meerdere onderdelen updates krijgen dan kan het voorkomen dat ze ineens niet goed meer samenwerken met de andere software van de site en kunnen er storingen optreden en kan een site zelfs deels of helemaal uitvallen. Het kan ook zijn dat een maker van een onderdeel zich niet netjes aan de regels houdt, slordig programmeert, of per ongeluk een vergissing maakt bij het programmeren waardoor er fouten in de code (‘bugs’) ontstaan. Zo’n bug kan al ontstaan door bijvoorbeeld ergens een punt of komma weg te laten, dus het is niet vreemd dat dit regelmatig voorkomt.
Ook kan het gebeuren dat bij het normale gebruik door ons of door de klant een instelling wordt gekozen die toevallig conflicteert met een andere instelling of onderdeel.
Wat ook voorkomt is dat de hosting server een update krijgt die roet in het eten gooit op site-niveau.
3. Dus updates zorgen vaak voor problemen? Update dan niet, dan blijft alles goed werken.
Nee, zo simpel ligt het niet en het is ook niet wenselijk. Die updates worden niet voor niets uitgebracht. Er zijn drie reden voor updates:
- bugfixes: eerder geïntrouceerde fouten in de code worden hersteld;
- er worden nieuwe opties en mogelijkheden toegevoegd aan de software;
- er is vastgesteld dat de software een gevoeligheid heeft voor misbruik door hackers, en zo’n lek wordt dan gedicht.
Kortom, als je updates negeert en een site laat werken met software die nooit wordt bijgewerkt, dan loopt die site én onze server een steeds groter gevaar. Bovendien loop je dan allerlei verbeteringen mis. Stelselmatig updaten van de server en van de site-software is dus geen luxe maar een must.
4. Kan ik die updates dan niet zelf doen? WordPress geeft toch aan als er updates zijn?
Ja, WordPress geeft aan als er een update is voor WordPress zelf en doet dat ook voor de gebruikte plugins. In principe is een druk op de knop genoeg om die updates uit te voeren. Maar het komt regelmatig voor dat die updates ook weer voor (tijdelijke) problemen zorgen en zie die als klant maar eens zelf op te lossen… Bovendien kunnen wij op server-niveau werken en u als klant natuurlijk niet.
Wij weten precies welke updates simpel en veilig zijn uit te voeren en welke updates met beleid uitgevoerd moeten worden. Wij zien ook veel beter en sneller dan u als klant als er iets fout gaat en als conflicten optreden. We kunnen dan gelijk ingrijpen. Sommige updates kun je zelfs beter helemaal niet uitvoeren. Wij weten wanneer en bij welke plugins en updates dat het geval is.
Daarnaast zijn er ook handmatige updates, bijvoorbeeld in geval van functionele en visuele aanpassingen aan de sitecode, die bij iedere site voorkomen.
5. Gaat het bij service en support alleen om updates?
Nee, het gaat ook om het beveiligen van uw site tegen hackers en spammers. Wij weten hoe dat moet, installeren en configureren de beste plugins en nemen de juiste maatregelen op de server.
Daarnaast richten we uw site zo gebruiksvriendelijk mogelijk in, waarbij u precies die opties ziet in uw beheerpanel die u nodig heeft voor de taken die u eventueel zelf doet. De standaard beheeromgeving van WordPress is namelijk erg uitgebreid, niet altijd even logisch en iedere plugin voegt ook weer beheeropties toe. Bij een complexe site ziet de gemiddelde klant al snel door de bomen het bos niet meer. Dat levert frustratie op en vergroot de kans op fouten.
Kortom: een WordPress hosting & service-abonnement dekt alles wat we doen en gebruiken om uw site (en mail) in de lucht te houden én optimaal te laten werken, inclusief het oplossen van storingen en klantondersteuning. Dit abonnement wordt per jaar en per site gefactureerd.
-
Urentegoeden
1. Wat is een urentegoed?
Een urentegoed is een soort strippenkaart voor verrichte werkzaamheden die niet onder Service & Support vallen en op uw verzoek gebeuren. Bijvoorbeeld toevoegingen en aanpassingen aan teksten, afbeeldingen, functionaliteiten, et cetera.
2. Wat zijn de regels voor urentegoeden?
- Een urentegoed wordt eenmalig gefactureerd en niet stilzwijgend aangevuld.
- De beschikbare tijd is onbeperkt geldig en is dus niet gebonden aan een termijn.
- Het tegoed is klantgebonden, niet projectgebonden. Het tegoed kan dus voor meer dan één site of project gebruikt worden.
- Als de samenwerking met Argos Media zou stoppen (ongeacht de reden), dan betalen wij eventueel openstaande tijd weer terug, minus een fee van 10%.
- U kunt op ieder gewenst moment inzage krijgen in de urenadministratie.
- De werkzaamheden worden per 5 minuten verrekend, met een minimum van 15 minuten per sessie. Het is dus slim om eventuele meerdere kleine klusjes te bundelen zodat u het eerste kwartier optimaal benut.
3. Wat zijn de tarieven voor urentegoeden?
Ons standaard uurtarief is € 75,- en bij inkoop van urentegoeden wordt dit uurtarief lager naarmate er meer tijd ingekocht wordt. U kunt kiezen uit de volgende opties:
- 3 uur: € 210,- (€ 70,- p/u)
- 5 uur: € 325,- (€ 65,- p/u)
- 10 uur: € 600,- (€ 60,- p/u)
- 15 uur: € 825,- (€ 55,- p/u)
- 20 uur: 1000 euro (€ 50,- p/u)
-
Auteursrecht
1. Wie is de eigenaar van een door jullie gemaakte site of tekst?
Goede vraag. Een misverstand dat nogal eens opduikt is dat een klant uiteraard ook de eigenaar wordt van een door ons gemaakt product. De redenering is dan dat degene die betaalt, ook de eigenaar is. Dat is echter niet per definitie het geval. Sterker nog, het is meestal niet het geval. Een op maat gemaakte tekst of website is iets anders dan een pot appelmoes uit de supermarkt, of een auto bij de garage.
Volgens het auteursrecht heeft de maker van een tekst of website automatisch het auteursrecht. De klant of opdrachtgevers verkrijgt met diens betaling wel het gebruiksrecht, maar ook daar zitten beperkingen aan. Het voert te ver om de wet en deze begrippen hier uitgebreid toe te lichten. Voor meer informatie verwijzen we naar www.ictrecht.nl en www.auteursrecht.nl.
De korte samenvatting is: de klant betaalt voor het recht om te gebruiken wat wij hebben gemaakt, voor het doel dat daarbij is afgesproken. De klant mag het opgeleverde dus niet zonder overleg en onze toestemming gebruiken voor andere doeleinden, en/of het wezenlijk (laten) veranderen, en/of doorverkopen. Bijvoorbeeld: een afbeelding die wij hebben gebruikt op een website, of een foldertekst die door ons gemaakt is, mag niet zonder onze toestemming op social media geplaatst worden.
2. Kan ik de auteursrechten overnemen?
De auteursrechten kunnen wettelijk gezien niet letterlijk overgedragen worden. Wel kan het gebruik ervan afgekocht worden. Hierbij wordt contractueel afgesproken dat wij volledig afzien van een eventuele uitoefening van het auteursrecht. Hieraan zijn wel kosten verbonden, namelijk 100% van de oorspronkelijke waarde, verminderd met 1% per maand of deel daarvan, met een minimum van 25%. Ook wordt die afkoop contractueel vastgelegd, via bijvoorbeeld www.juridox.nl.
3. Mogen wij alles met een product doen na afkoop van het auteursrecht?
Niet helemaal, want naast het auteursrecht bestaan ook de zogenaamde persoonlijkheidsrechten. Deze bieden de maker bescherming tegen onder andere grove aantasting van zijn/haar werk, ook als de auteursrechten zijn afgekocht.
4. Dat klinkt allemaal nogal zwaar. Is dat nou nodig?
Ja, het is goed dat dit soort zaken bij wet zijn geregeld. Maar wees gerust: sinds onze start in 2004 is het nog nooit voorgekomen dat we hierover een conflict hadden met een klant. Eventueel gebruik voor andere zakelijke doeleinden staan we na overleg in principe altijd toe. Soms hangen we hier een prijskaartje aan, afhankelijk van de scope van het gebruik.